Elke leerling wil graag met zijn instrument bezig zijn en liedjes kunnen spelen. In het algemeen komen ze vrolijk naar de les en meestal gaan ze nog vrolijker weg, want we hebben samen gespeeld. Toch hoor ik van de ouders (en ook soms van de eerlijke leerling) dat het oefenen er vaak bij inschiet. Ik begrijp dat heel goed. Ouders hebben een volle agenda, kinderen soms nog veel meer clubjes en afspraken. Daardoor blijft, ondanks de liefde voor de muziek, het resultaat achter bij de verwachtingen. Waardoor komt dit nou? Kijk eens naar je zelf als ouder: jij wil na een dag hard werken toch ook maar al te graag op de bank ploffen en Netflixen?
Als kind heb je echt ruimte en energie nodig om een muziekhobby te kunnen volhouden. Die ruimte moeten ouders creëren, door een handige oefentijd af te spreken en het kind hieraan te helpen herinneren, een geschikte ruimte aan te wijzen waar het kind ongestoord bezig kan zijn, maar ook door het kind het vertrouwen te geven om op de eigen manier met het geleerde om te gaan. Zo hebben ouders van een leerling de afspraak met hun kind dat ze op de I-pad mag nadat ze een tijdje gespeeld heeft. Hoe langer geoefend, des te meer I-pad tijd. Wat er aan stukjes en oefeningen gespeeld wordt is volgens afspraak tussen de leerling en de docent, daar hoeven de ouders dan niet echt bovenop te zitten. Te veel sturing kan ook averechts werken. Natuurlijk heeft iedere leerling een ander karakter, ook wat studeren betreft. Heb je problemen met het plannen van de oefentijd of het begeleiden van je kind, dan kan je altijd terecht bij de docent. Deze kan handige tips geven waardoor je net dat zetje krijgt waardoor je kind ook thuis weer lekker bezig kan zijn met muziek spelen.
0 reacties